Ik ben gewoon mijzelf. Forums Natuur & Gezondheid Klimaat verandering

This topic contains 1 voice and has 0 reacties.
1 voice
0 reacties
  • Author
    Posts
  • #100003253
    Ikwerkanders
    Bijdrager

    Toch wil ik dit, merk ik, even van mij afpraten. De laatste tijd wordt er meer nieuws gedeeld over het klimaat, veranderingen en zelfs een doom-scenario dat het einde verhaal is. Onomkeerbaar, etc.

    Hier zou ik graag het gesprek over aangaan maar ik weet niet zeker, waar. Ik geloof het namelijk niet. Ik geloof wél, dat er maatregelen getroffen moeten worden en dat we anders moeten gaan leven. Alleen een zin in een artikel zeggende dat mensen niet snel genoeg kunnen mee groeien om tot oplossingen te komen, vind ik nogal een stelling.

    In de afgelopen generatie is er ontzéttend veel veranderd. De innovaties versnellen. Stroom wordt steeds natuurlijker opgewekt en de technologie verbeterd. Zat initiatieven die zich inzetten voor een groenere wereld en hele initiatieven hebben droogte plekken omgedraaid tot een groen eco-systeem.

    (De voorbeelden/verwijzingen zal ik nog zoeken).

    Daarnaast vind ik het apart dat tot op redelijk heden, veel té erg, hopeloos nieuws niet werd gedeeld. Als er een gevaar was zoals het inslaan van een komeet dan kregen we dat niet eens te horen. Pas jaren later, op Discovery, als het gevaar geweken was. Vroeger grapte men wel eens dat als er écht iets ergs was we het niet eens zouden weten en misschien is dat maar beter ook.

    Dus waarom het delen van paniek, nu, over het klimaat? Wat heeft het voor zin? Waarom alleen de negatieve kant? Ik zie vele jongeren op TikTok die alleen de doom-kant geloven. Zij geloven oprecht dat over misschien wel enkele jaren, er zulk grote veranderingen zijn en we allemaal op straat komen te staan. Dat we levend verbranden en het eten non-existent is. Aan de andere kant werk ik met innovators en zijn er zoveel initiatieven en concepten aan de andere kant, met een oplossing. Om bijv. vanuit huis self-sustainable te gaan leven.

    Ik weet wel waarom het wordt gedeeld maar ik wil die kant niet op denken. Het is, volgens veel, wappie denken. Ik noem het liever filosoferen. Een hoop is mogelijk, een hoop kan. Het kan alle kanten nog op dus zeggen dat over 30 jaar het einde verhaal zou zijn is een doom-scenario als die we in films kennen, als werkelijkheid schetsen om paniek aan mensen te geven. Het werkt ontmoedigend en het schrapt hoop die mensen hebben en als je het aan mij vraagt is het hebben van hoop, ontzettend belangrijk.

    Hoop is het vertrouwen in de mensheid dat we gezamenlijk tot oplossingen zullen komen en als je hier in gelooft, dan zal je de mensen vinden die zich hier voor inzetten. Hier moet je actief naar zoeken omdat het algoritme doom-scrollen promoot. Want dit werkt verslavend en houd je op de app.

    Daarom heb ik besloten vanuit mijzelf te richten op het delen van hoopvol en alternatief nieuws.

    Er gebeurd zoveel moois in de wereld, naast het nare. Is er zoveel moois op komst.
    Als we ons hier op richten, dan komt dit uit.

You must be logged in to reply to this topic.