Ik ben gewoon mijzelf. › Forums › Maatschappij en Samenleving › Misvattingen
-
AuthorPosts
-
juni 4, 2021 om 2:51 pm #100002974
Kenza
BijdragerWe leven nu anno 2021 en het verbaasd me hoe slecht mensen eigenlijk geïnformeerd zijn en bang zijn voor alles wat anders is. Maar wanneer je dan vraagt wat dan “normaal” is, worden mensen lacherig en kunnen eigenlijk geen antwoord geven.
Mijn motto is altijd geweest zo normaal mogelijk en bijzonder waar nodig. Dit heeft mij enorm geholpen in het groot brengen van mijn dochter. Zij kreeg verschillende verkeerde diagnoses doordat er NIET geluisterd werd. Mijn dochter heeft uiteindelijk de diagnose autisme gekregen. Ze konden haar echter niet onder een specifiek kopje plaatsen. Dat maakt mij dan weer gelukkig dat termen als “klassieke autisme, PDD-NOS, Asperger” e.d. niet meer bestaan. Zoveel verschillende soorten mensen, zoveel verschillende soorten autisme.Mijn dochter is vele malen een “puzzeltje” genoemd, “bijzonder” genoemd. Waarom? Omdat zij niet voldeed aan het beeld wat zelfs de “geleerde” hadden van autisme. Zij keken naar wat ooit iemand opgeschreven had wat het moest zijn, niet naar mijn kind.
Na allerlei hick-ups (ze zou een verstandelijke beperking hebben, ze zou een zuurstof te kort hebben gehad en hersenschade hebben opgelopen) zijn ze nu eindelijk tot dezelfde conclusie gekomen als ik, toen ze nog maar amper geboren was. Dit is een uniek meisje! Maar verrassing, we zijn allemaal uniek!
Zij heeft normaal onderwijs gevolgd, ze wacht nu op haar examen uitslag van VMBO-TL en wil dolgraag het onderwijs in. Om, zoals ze zelf zegt, te laten zien hoe het WEL moet wanneer een kind niet binnen de lijntjes loopt.
Nog steeds is ze niet klaar met misvattingen. Zij wil op haar 17de beginnen met haar rijbewijs, echter moet ze dan een rapport op laten stellen door een onafhankelijke psychiater die daar 250,- voor vraagt! Iets wat ze in 5 minuten hebben gedaan. Waarom? Omdat zij autisme heeft…. hoe belachelijk!
De aanvraag bij haar vervolg opleiding ging ook niet zoals bij andere kinderen. Zij kreeg een extra gesprek, ook hebben zij op haar school extra informatie aangevraagd over haar. “mamma, het was toch zo normaal mogelijk en bijzonder waar nodig? Waarom doen zij dat niet dan?”
Dan heb ik nog een dochter, een ontzettend heerlijk kind wat sinds kort de liefde van haar leven gevonden heeft. Een prachtige meid, het totale tegenovergestelde van mijn dochter. Ik heb er een bonus dochter bij. Ipv dat mensen om mij heen het leuk vinden, blij zijn, geïnteresseerd zijn krijg ik opmerkingen als ” jeetje, ik weet niet wat te zeggen, was het een enorme schok voor je of wist je het vooruit?” ehhh pardon, wat was een schok en wat wist ik vooruit??
“Wie is nu het mannetje in de relatie???? Zo lastig te zien bij hun” VRIENDIN!!! er is GEEN mannetje, dat is het hele idee!!!Als ik mensen uitleg dat in mijn ogen je niet valt op een geslacht maar op een mens, dan wordt ik verontwaardigd aangekeken! ook daarin schieten we met z’n alle nog veel te kort!
Ik ben van mening dat dit soort dingen meteen vanaf het begin in het onderwijs meegenomen zouden moeten worden. Er wordt te weinig mee gedaan waardoor het nog als vreemd en eng gezien word.
Toch verschrikkelijk, we leven in 2021!
Liefs Ikkuh
-
AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.